Wednesday 27 April 2011

Anak nakal...salahkah ibu bapa mendidik...

assalammualaikum para blogger..
saye nak kongsikan pengalaman menjadi seorang ibu kepada seorang putera yang hampir berusia 2 tahun. kadang- kadang saye tengok perangainya keterlaluan bila marah or menangis. perangainye macam memprotes pulak tindakan or hukuman bile die kene marah sebab buat salah..so saye pon mule muhasabah diri..adakah ini silap saye mendidik.so saye mule mencari rujukan..yelah saye masih baru dalam bidang keibubapaan nie..kene banyak belajar lagi..fuhh banyak yang saye terlepas pandang dan belum terlambat lagi untuk saye memperbaiki cara saye mendidik anak2..
first thing yang saye buat, banyakkan lagi doa yang baik untuk anak. ye la kadang2 saye terlepas pandang pasal doa yang baik untuk anak..dan yang paling penting saye kene banyak bersabar..walaupun saye agak panas baran..saye kene berubah demi suami dan anak.
anak-anak juga ade perasaan macam kite..bak kate seorang pakar motivasi..bile die buat salah kite jangan tengking die sebab anak-anak pon ade maruah diri dieorang jugak..caranye ialah bercakap dengan anak satu level dengan die..kalau kite berdiri, kite duduk satu level dengan die dan tengok mate die mase kite bercakap..saye juga menanam sifat sabar dan menghukum atas kesalahan die, bukan diri die..yelah kadang2 kalau da marah kite pon da tak tau nak beza kite hukum die sebab ape..kadang2 kalau kite stress dengan suami or masalah tempat kerja, anak2 yang kena..so sekarang saye banyak bersabar dengan bende2 mcm nie supaye tak mempengaruhi emosi anak saye..
semoge saye dpat menjadi ibu yang baik kepada anak-anak dan sentiase memperbaiki diri sebab tak nak menyesal dikemudian hari..sekian
wassalam..

1 comment: